La finalul acestei săptămâni, în 29 și 30 august, CSU Sibiu va avea primele apariții pe parchet din presezonul 2025/2026. Până atunci, fanii clubului sibian sunt invitați să își aleagă un tip abonament, clubul venind cu mai multe variante față de sezonul trecut, dar și la prețuri reduse.
Sportul Sibian a stat de vorbă cu câțiva dintre suporteri pentru a vedea cum sunt văzute noile variante de abonamente: dacă prețul lor pune probleme buzunarelor, dacă beneficiile oferite sunt atractive și dacă fanii intervievați vor avea în portofel un card de abonat. Bonus: am aflat părerea unei fane a unei alte echipe despre abonamentele de la Sibiu.

1. Nu contează prețul, clubul are nevoie de bani
După cum bine știm, echipa din Sibiu nu abordează competiția cu conturile pline. Sponsorii noi nu dau năvală, angajamentele trecute nu sunt numeroase, iar bubele financiare ale anilor trecuți țin încă pe loc dezvoltarea clubului. Poate și de aceea, unii dintre fani au ales să își achiziționeze abonament pentru sezonul viitor, în speranța ca „din ce în ce mai mulți fani să înțeleagă faptul că un abonament ajută enorm clubul din punct de vedere financiar”, așa cum ne-a mărturisit Ovidiu, unul dintre fanii sibieni, cel care a avut abonament în fiecare an. Tot acesta a rememorat și anii în care la Sibiu nu erau abonamente, iar fanii își rezervau locurile cu ajutorul gecilor:
Îmi aduc aminte cu nostalgie perioada de la începutul anilor 2000, când în Sala Transilvania se desfășura “operațiunea geaca”: mergeam la sală și cu o oră înainte, pentru a ocupa un loc cât mai bun. Pe vremea aceea se vindeau bilete fără loc, iar mulți fani ocupau cu diverse materiale (geci, ghiozdane, șepci, etc) mai multe locuri pentru grupul de prieteni. Din fericire, dacă bine țin minte, la insistențele Asociației al 6-lea jucător, clubul a decis să scoată la vânzare abonamente și bilete cu loc. Pe lângă faptul că ai locul asigurat pentru tot sezonul, consider că prin achiziționarea de abonamente, fanii au un aport la bugetul echipei. Nu mă prea interesează beneficiile abonamentului, pentru mine cel mai important aspect ține de locul în sală și de sprijinul pe care îl ofer echipei, mai ales că se văd multe aspecte îmbunătățite în ceea ce privește comunicarea cu fanii și transparența.”
De aceeași părere este și Mihai Iacob, suporter cu multe prezențe și kilometri parcurși pentru galben-albaștrii, cel care descrie situația abonamentelor extrem de tranșant:
Îmi fac abonament. Mi se par ieftine, spre foarte ieftine. Eu consider că ar trebui ajutat mai mult clubul de către noi prin bilete și abonamente. Cu o masă în oraș îți iei un abonament pe un an. Mi-am făcut și Golden Wings acum vreo lună-două.”

2. Reducere față de anul trecut, mai multe variante, plus beneficii extra
Anul trecut, CSU Sibiu punea în vânzare abonamentele pentru sezonul 2024/2025, iar situația era simplă: se puteau achiziționa abonamente individuale, cu prețuri între 400 și 550 de lei, pe lângă varianta VIP, la 1200 de lei. Anul acesta, suporterii au variante individuale, dar și de grup, iar reacțiile sunt unele pozitive:
Anul acesta consider că prețul abonamentului este unul corect, dacă se păstrează același preț al biletului de intrare, astfel beneficiezi de o reducere a prețului final, în schimbul plății in avans.
Având în vedere că față de anii trecuți, când singurul beneficiu a fost locul pe scaun, anul acesta am observat că abonații primesc unele discount-uri de la partenerii CSU, cred că e o îmbunătățire și apreciez faptul că suporterii sunt recompensați pentru susținerea echipei . Am achiziționat abonamentul chiar în primele zile, dorind să susțin echipa.”, ne-a declarat Anda Luca, cea care a avut abonament și anul trecut.
Paul Deca, suporter activ în galeria vulturilor, a scos în evidență diversitatea pachetelor, corelând cumpărarea abonamentelor și cu o galerie mai numeroasă:
Observ niște modificări notabile anul acesta, prețul este puțin mai redus. Mă bucură și noile pachete care au fost introduse, cele de familie sunt cele mai avantajoase. Nu țin minte în ultimii ani să fii avut și secțiune de abonamente dedicate studenților și pensionarilor, însă această noutate nu poate sa fie decât benefică și să sperăm că sibienii vor veni în număr cât mai mare alături de echipă, din septembrie și până la final, mai ales în galerie, unde trecem printr-un schimb de generații, iar nevoia de oameni este mare. Personal îmi voi cumpăra abonament în acest an, pentru că îmi doresc să contribui la acest proiect de suflet.”
Alături de el, Adrian Mercurean, un alt membru important al galeriei sibiene, laudă beneficiile, dar și pachetul Golden Wings, cel care a fost scos la vânzare înaintea abonamentelor, oferind pentru suporteri reduceri la parteneri, dar și un tricou personalizat, o sesiune foto cu jucătorul favorit sau invitații la meci.
Ca în fiecare an, de mulți ani încoace, mi-am reînnoit abonamentul. Am apreciat mult că anul acesta prețul lor a fost mai mic decât anul trecut, plus ca am avut două rânduri de reduceri: una pentru că am Golden Wings și una pentru ca sunt „abonat vechi”, iar clubul a diferențiat puțin abonamentele.
Eu mi-aș fi făcut abonamentul indiferent de preț. E unul dintre modalitățile de a susține clubul. E ușor să compari prețurile abonamentelor cu ale altor echipe, dar sunt de părere că fiecare club își cunoaște clientela. Eu sunt mulțumit de toate beneficiile oferite, așa că nu am de ce să compar cu alte cluburi. Sper ca la finalul campaniei să avem cât mai mulți abonați. Asta ne asigură și un număr constant de oameni dedicați la meciuri, plus un buget pentru echipă.”

După cum se observă, fanii sunt mulțumiți și atunci când vine vorba de preț și beneficii, concluzia, la acest capitol al analizei noastre, fiind oferită de Stephan Bîrsan, suporter ce vine alături de fiul său la meciurile lui CSU Sibiu:
Tot ce pot să spun este că sunt foarte încântat și mulțumit de prețul abonamentelor din sezonul acesta și, daca nu mă înșel, sunt mai ieftine sezonul trecut, sincer nu mă așteptam.
Am văzut că la alte echipe sunt și prețuri mai mici la abonamente, în condițiile in care au și o sală mult peste a noastră și alte condiții de antrenamente pentru echipă, dar per total sunt mulțumit de prețul abonamentelor și de beneficiile pe care le avem. Categoric îmi voi reînnoi abonamentul, indiferent de suma. De ce? Pentru că iubesc CSU, echipa fanion a orașului nostru și pentru că știu că banii vor ajuta echipa și noi, suporterii, putem contribui la buget.”
3. O noutate față de anul trecut: MARKETINGUL
Contrar celor discutate în cadrul alegerilor prezidențiale, fanii CSU Sibiu apreciază eforturile marketingului galben-albastru, pe lângă prețuri și beneficii în sine. Iar primul care ne-a mărturisit despre acest aspect a fost Claudiu Hila:
„Eu m-am abonat, probabil că am fost unul dintre primii care au luat și pachetul Golden Wings. Îmi pare creativ pachetul de beneficii, se vede că vor să aibă o abordare nouă pe marketing și faptul că sunt prețurile mai mici… e relativ ce e preț mic sau mare. Pe de altă parte, e o abordare logică, date fiind rezultatele din sezonul precedent.”
Vehement față de vechea conducere, Cosmin Kacso, fan fidel și al celor de la Juventus Torino, acolo unde mai merge la meciuri, a subliniat și el rolul departamentului de marketing în cadrul noii campanii de abonare:
Referitor la beneficii, văd că se străduie noua echipă de marketing. Măcar mișcă ceva în sensul acesta și apreciez orice efort din partea lor. Comaparativ cu celelalte cluburi, nu știu, nu am urmarit. Dacă îmi fac abonament încă mă gândesc, este doar o decizie forțat spus superstițioasă, pentru că eu am avut până acum de trei ori abonament și atunci am avut sezoane dezastruoase. Dar, până la urmă, cred că mă abonez, pentru că este modul meu prin care ajut clubul.”

Bonus: Chiar și orădenii și-ar dori un abonament la CSU Sibiu 🙂
Lăsând gluma la o parte, am vrut să vedem și ce spune un fan al unei alte echipe despre abonamentul oferit fanilor sibieni. Chiar dacă prețurile sunt asemănătoare, deși Oradea este vicecampioana țării și participantă în cupele europene, Gabriela, susținătoarea leilor roșii a avut cuvinte de laudă pentru beneficiile oferite adversarilor din tribună:
Când am văzut prima dată prețul abonamentelor, am considerat că sunt prea scumpe, raportat la performanțele echipei de anul trecut. Dar să nu uităm, CSU e o echipă cu tradiție. Clubul oferă diferite pachete la abonamente, exact ca toate echipele din LNB.
În schimb, beneficiile pe care le oferă cei de la CSU pentru abonați sunt chiar drăguțe și au fost anunțate înainte de achiziția abonamentului, deci știi ce beneficii ai.
Un suporter adevărat își susține echipa indiferent de preț.
De exemplu, un abonat “vechi” știe de la final de sezon dacă va fi acolo și în următorul an și automat se pregătește, mai ales financiar, pentru perioada abonamentelor.”

Concluzii: fanii sibieni pun inima înaintea calculelor
Sigur că fanii intervievați nu reprezintă întreaga masă a suporterilor, iar părerile mai pot varia. Însă, după cum observați, oamenii cu care am vorbit au pus înainte binele financiar al echipei atunci când au ales să se (re)aboneze, aici fiind vorba, fără dubii, și de orgoliul lor de suporteri.
În același timp, e de apreciat și munca pe care clubul a depus-o în promovarea acestor campanii, dar și diversitatea ofertelor. Există reduceri la diverși parteneri, există abonamente de grup și familie, studenții și pensionarii beneficiază de gratuități. Iar oamenii apreciază aceste facilități, cu atât mai mult cu cât fosta administrație, cel puțin în perioada recentă, nu a comunicat și nu a dat senzația că depune efort pentru aceste campanii.
Totuși, hibele și matematica nu ar trebui evitate. În primul rând, dacă e să ne raportăm la campania „Golden Wings”, ea a sunat bine, dar i-a lipsit ceva: prețul. În cele nouă pagini de regulament, încă disponibile, nu este specificat prețul acestui produs, aspect obligatoriu, normal și legal vorbind, în descrierea unei campanii de orice fel.
Dacă e să discutăm strict financiar, matematica ne arată un număr de „17+ meciuri”, așa cum ne spune site-ul csusibiu.ro, nu ajută toți suporterii să își scoată banii plătiți pentru abonament, mai ales dacă și prețul biletelor se va diminua. Sigur, asta în cazul în care echipa lui Hammink nu atinge play-off-ul, dar acolo este altă poveste, având în vedere „performanțele” din sezonul trecut. Evident că dorința clubului este cea de a crește financiar prin această campanie, lăudabilă cum spuneam, dar cred că o conferință de presă, care să facă totul și mai transparent, ar fi fost binevenită înaintea acestei campanii.

Per total, CSU Sibiu s-a mișcat ca o echipă profesionistă în această perioadă de abonare, iar nota e dată de percepția fanilor. Și, dacă aș lucra la CSU Sibiu, i-aș da un telefon lui Dan Crăciun, suporter care este pe punctul de a renunța la ideea de a-și cumpăra un abonament:
Am abonament de cel puțin 10 ani, în același loc. Este primul an în care prețul abonamentului scade, dar și valoarea echipei este mult sub nivelul oricărui alt început de campionat. Beneficii? Niciunul. Cât despre reînnoirea abonamentului… încă nu m-am hotărât, dar inclin mult spre nu.”
Vă reamintim că primele meciuri amicale ale lui CSU Sibiu vor fi în 29 și 30 august, la Târgu-Mureș, împotriva echipei locale.
Notă: La cererea suporterilor care ne-au oferit răspunsuri pentru acest articol, unele persoane apar cu numele și prenumele, în timp ce altele și-au dat acordul de a fi citate doar cu prenumele.